جمعه 7 ارديبهشت 1403
تاریخ : يکشنبه 17 آذر 1398
کد 7

مدیرعامل بنیاد بتن آذرآبادگان در گفتگوی اختصاصی با سازه خبر عنوان کرد:

دخالت دولت رکود ساخت و ساز را حل نمی کند / آمادگی بنیاد بتن آذرآبادگان برای مشارکت در پروژه های بازآفرینی شهری

مدیر عامل بنیاد بتن آذرآبادگان از تولید محصولات با کیفیت خبر داد، بر حمایت از ایده های نو تاکید کرد،

به گزارش سازه خبر، علی فولادی مدیرعامل بنیاد بتن آذرآبادگان میهمان تحریریه پایگاه سازه خبر نخستین و پر مخاطب ترین رسانه تخصصی صنعت راه و ساختمان شمالغرب کشور بود و به سوالات خبرنگاران این رسانه مجازی پاسخ داد.

گفتگوی تفصیلی سازه خبر با مهندس علی فولادی به شرح زیر از نظر خوانندگان می گذرد:

 

فعالیت در سه استان آذربایجان شرقی ،اردبیل  و زنجان

مدیر عامل شرکت بنیاد بتن آذرآبادگان در ابتدا در خصوص چرایی تاسیس این شرکت گفت: بنیاد مسکن در سال ۱۳۵۸ با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره)  فعالیت خود را آغاز کرد. چارچوب فعالیت بنیاد مسکن از همان ابتدا این بود که مسکن با کیفیت احداث کرده و با قیمت مناسب در اختیار اقشار مختلف مردم مخصوصاً قشر آسیب پذیر و محروم روستایی قرار دهد. این بنیاد از ابتدا به نوعی هم بازوی اجرایی برای دولت محسوب می شود و هم نهاد انقلابی که درصدد رفع مشکل مسکن گام برداشته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه بحث ساخت و ساز باکیفیت و اصولی به تامین مصالح با کیفیت گره خورده است بنابراین بنیاد مسکن بر آن شد یک سری سازمان ها و شرکت هایی را ایجاد کند که بتوانند مصالح مورد نیاز ساخت و ساز را تامین کنند. پیرو این تصمیم  بنیاد بتن به عنوان یک شرکت فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با  ۱۱ زیر مجموعه و ۵۰ کارخانه و کارگاه تولیدی، منطقه به منطقه در حال فعالیت است و محصولات تولیدی خود را در اختیار عامه مردم، انبوه سازان بخش خصوصی، شهرداری ها و بنیاد مسکن  قرار می دهد. بنیاد بتن آذرآبادگان هم اکنون در منطقه شمالغرب کشور در سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان فعالیت دارد و در سال های اخیر توانسته با رعایت الزامات و استانداردها کمک شایانی به صنعت ساخت و ساز کشور بنماید.

تولید محصولات باکیفیت اولویت بنیاد بتن آذرآبادگان

علی فولادی در ادامه در خصوص محصولات تولیدی بنیاد بتن آذرآبادگان اظهار داشت: استراتژیک ترین و عمده ترین محصولات تولیدی مجموعه شامل بتن، تیرچه، خرپای صنعتی، قطعات بتنی، بلوک، شن و ماسه و کف پوش می باشد  اما برنامه ریزی ما فراتر از این بوده و در پی آن هستیم که در یک ساخت و ساز  عمده اقلام استراتژیک را تحت پوشش قرار دهیم و به نوعی سبد عرضه خود را کامل تر کنیم و حجم تولید را از مقدار کنونی بالاتر ببریم. به جرات میتوانم بگویم  تمام تولیدات بنیاد بتن آذرآبادگان با رعایت کامل همه استانداردها و الزامات فنی و کیفیت مورد قبول همراه است و همیشه به رعایت این اصل تاکید داشته ایم .

وی افزود: دائما مشکلات ساخت و ساز را رصد می کنیم و درصورت بروز مشکلی واحدهای تحقیق و توسعه خود را در جهت رفع این مشکلات سازماندهی می نماییم. در واقع دغدغه ما این است که در حوزه تامین مصالح باکیفیت برای ساخت و ساز ها مشکلی و وقفه ای پیش نیاید و رسالت و هدف مشخص شده ما به عنوان شرکت زیرمجموعه بنیاد مسکن همین است که محصولات را با استاندارد بالا به بازار عرضه کنیم، بواقع دغدغه رقابت نداریم چون اگر صرفا به رقابت بیاندیشیم خودمان را محدود کرده ایم اما اگر با دیدگاه توسعه ای در این عرصه گام برداریم همچنان میتوانیم با پیشرفت دنیا در این حوزه و الگو برداری از نوآوری های جدید به جلو حرکت کنیم.

مدیر عامل شرکت بنیاد بتن آذرآبادگان در مورد میزان اثرگذاری بنیاد بتن در رونق بازار و سهم آن در ساخت و ساز گفت: رونق ساخت و ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد اما روی هم رفته سعی ما این است که کیفیت را سرلوحه کارمان قرار دهیم حتی اگر به واسطه آن سهم کمی در بازار داشته باشیم. به جرات می توان گفت در بازار مصالح ساختمانی تاثیرگذار هستیم و در حجم تولید حائز رتبه اول هستیم و از نظر اداره استاندارد و انجمن بتن ایران و منطقه در زمینه کیفیت سال های متوالی است که به عنوان شرکت برتر شناخته می شویم و فعالان عرصه ساخت و ساز که در پی کیفیت بالا هستند بدون توجه به قیمت و با توجه به شناخته شده بودن شرکت اقدام به تهیه مصالح میکنند چون میدانند تمام الزامات فنی رعایت  شده و تمام محصولات تولید شده از ابتدا تا انتها در آزمایشگاه های مجهز مورد ارزیابی قرارگرفته اند.

نوآوری و حمایت از ایده های نو در اولویت برنامه ها

فولادی از توجه به نوآوری و حمایت از ایده های جدید در این شرکت خبر داد و گفت: من هر کجا که بودم تلاشم بر این بوده که با محوریت نوآوری کارها را پیش ببرم. بطوریکه در بحث بازسازی کرمانشاه بعد از زلزله برای اولین بار سیستمی تحت عنوان سامانه آنلاین پایش طراحی و راه اندازی کردیم که هم اکنون نیز در مناطق سیل زده مورد استفاده قرار می گیرد. سامانه آنلاین بازسازی به اینگونه است که  تمامی عملیات بازسازی از نظر فنی بررسی و تمامی متقاضیانی که آسیب دیده اند رصد می شود  و مورد ارزیابی قرار میگیرند.

وی تصریح کرد: پیش از این در صورت بروز حادثه، ارزیابی سطح خسارات به صورت جزیره ای و سنتی توسط ستاد های معین ارزیابی می شد که با راه اندازی این سامانه سیستم را یک پارچه سازی کردیم و تمام اطلاعات اعم از مختصات واحد های آسیب دیده، پروانه،کروکی، پیشرفت کار، مقدار تسهیلات اخذ شده، اطلاعات جامع در مورد مصالح  و پیمانکار به صورت الکترونیکی ثبت و در اختیار ارزیابان قرار می گیرد.

وی افزود: قطعا یکسری ایده هم وجود دارد که در پی اجرایی کردن آنها در آینده هستیم هم بصورت نرم افزار و هم سخت افزار شاهد تحولاتی در این زمینه خواهیم بود، چه بسا ایده ها را به صورت پایلوت در این منطقه اجرا و سپس در سراسر کشور عملیاتی کنیم. در بخش نوآوری و تولیدات مصالح نوین نیز اقدامات جدیدی را انجام خواهیم داد.

ملزم به رعایت استاندارد های اخذ شده هستیم

مدیر عامل شرکت بنیاد بتن آذرآبادگان در خصوص کیفیت مصالح تولیدی و نشان های استاندارد اخذ شده توسط این شرکت گفت: تمام محصولات تولیدی و فعالیت هایی که در آن نقش داریم دارای نشان ملی استاندارد هستند و علاوه بر آن در مورد اخذ نشان های استاندار بین المللی نیز که در زمینه مدیریت کیفیت و مشتری مداری بوده فعال عمل کرده ایم که میتوان به اخذ نشان مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱  نشان استاندارد سیستم اثربخش مبتنی بر فرآیند مشتری گرا ایزو ۱۰۰۰۲ نشان استاندارد حفاظت و صیانت از محیط زیست  ایزو ۱۴۰۰۱ و نشان استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی  ۱۸۰۰۱  اشاره کرد.
وی افزود: نشان های استاندارد را صرفا به جهت رفع تکلیف اخذ نکرده ایم و خود را ملزم میدانیم طبق چارچوب های تعیین شده استاندارد قدم برداریم و اقدام به تولید محصول باکیفیت کنیم که در این خصوص آزمایشگاه های مجهز ما گواه این ادعا هستند.

فعالیت بنیاد بتن در عراق و افغانستان

علی فولادی در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی خود با سازه خبر درخصوص مشتریان داخلی و خارجی بنیاد بتن اظهارداشت: شرکت های عمرانی، سازمان های دولتی و خصوصی، شهرداری ها و… از متقاضیان محصولات ما به شمار میروند در این میان یکسری مشتریان دیگر در مواقع خاص با بروز حوادث غیر مترقبه همانند زلزله کرمانشاه از محصولات این شرکت استفاده می کنند.

وی افزود: به تازگی مطالعاتی را در بحث خارج از مرز ها آغاز کرده ایم چه در موضوع انتقال تکنولوژی و مصالح به کشورهای دیگر چه در زمینه وارد کردن نوآوری هایی که درکشور کمبود آنها احساس می شود. بواقع سعی داریم روابط دوطرفه را گسترش دهیم. با این  حال ۳ مجموعه بنیاد بتن به صورت فعال در عراق و افغانستان مستقر هستند و در حال انجام پروژه هایی در زمینه بتن و سایر مصالح دیگر می باشند و از سوی دیگر در صدد گسترش همکاری ها و روابط با کشورهای همسایه مثل ترکیه و آذربایجان هستیم.

راه اندازی کارخانه ۶۰ هزار تنی آسفالت

مدیرعامل بنیاد بتن آذرآبادگان گفت: این بنیاد علاوه بر تولید محصولات بتنی، در تولید آسفالت به صورت مشارکتی با بنیاد مسکن همکاری می کند و در این راستا کارخانه ۶۰ هزار تنی ابتدای امسال در اردبیل راه اندازی شد.

فولادی، با بیان اینکه تاکنون این کارخانه ۸ هزار تن آسفالت تولید و در بازار عرضه کرده است، ادامه داد: تولید این کارخانه بیشتر در معابر روستایی و جاده ها استفاده می شود.

وی ظرفیت تولید سالیانه این کارخانه را ۶۰ هزار تن در مرحله اول اعلام کرد و اظهار داشت: ظرفیت این کارخانه در مراحل بعدی قابل افزایش بوده و بنیاد ۲۵ میلیارد ریال در راه اندازی این کارخانه سرمایه گذاری کرده است.

دخالت دولت رکود ساخت و ساز را حل نمی کند

علی فولادی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد رکود حاکم بر ساخت و ساز در سطح کشور و اثرات آن بر عملکرد شرکت بنیاد بتن آذرآبادگان اظهار داشت: بحث رکود به هر نحوی تاثیر خود را گذاشته و تمامی صنف ها و تولیدی ها را درگیر خود کرده است بطوریکه بازار با ظرفیت پایین در حال فعالیت است و رونق آن بسیار کاهش پیدا کرده است ولی بنیاد بتن آذرآبادگان خوب عمل کرده و با اعمال برخی شیوه های مدیریتی توانسته ایم شرایط را کنترل کنیم و فعالیت خودمان را با همان ظرفیت و کیفیت گذشته کما فی سابق ادامه دهیم و مشتری ها را راضی نگه داشته ایم  در کل می‌توان گفت رکود بر عملکرد بنیاد بتن آذرآبادگان تاثیر منفی چندانی نداشته و حتی در برخی از مصالح افزایش تولید نیز مشاهده می شود.

وی در خصوص راهکار های برون رفت از رکود فعلی اظهار داشت: دخالت دولت در عرصه ساخت و ساز نه تنها کمکی نخواهد کرد بلکه آن صنعت را با یکسری مشکلات مواجه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر در تمام صنایع مخصوصاً عرصه ساخت و ساز چارچوب ها مشخص و تبیین شده باشد و دولت به عنوان ناظر اجرای قوانین حضور داشته باشد مشکلی پیش نخواهد آمد و بازار به صورت خود تنظیمی مشکل را رفع خواهد کرد. اما مشاهده می شود گاها مصوبه ها و قوانین و سیاستگذاری های اشتباه دولت باعث شده که هیچ کس تمایلی برای ورود به عرصه ساخت و ساز نداشته باشد.

فولادی ادامه داد: وقتی مکانیسم نظارت بازار درست نباشد یکسری از افراد سو استفاده خواهند کرد و با عملکرد مافیایی بازار را به سمت دیگری می کشند و باعث تلاطم در بازار می‌شوند. بواقع عدم نظارت درست و سیاست گذاری غلط دولت اساسی ترین  مشکلات در زمینه ساخت و ساز است.

آماده مشارکت در پروژه های بازآفرینی شهری

مدیر عامل شرکت بنیاد بتن آذرآبادگان در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت آمادگی همکاری برای پروژه های بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده را دارد؟  اظهار داشت: رسالت ما این است که در ساخت و ساز مسکن تاثیر گذار باشیم بواقع فلسفه وجودی شرکت بنیاد بتن آذرآبادگان این است که مسکنی با کیفیت و ارزان قیمت برای مردم تامین کند و با اطمینان می گویم مایلیم با تمام توان و با رعایت تمام چارچوب ها و استاندارها در این پروژه ها حضور پیدا کنیم.
وی افزود: مجموعه بنیاد مسکن در زمینه بازآفرینی حضور دارد ما هم اعلام آمادگی کرده ایم در این راستا همکاری کنیم.

مدیرکل بنیادبتن در بخش پایانی گفتگو با سازه خبر ،در خصوص کیفیت پروژه های عمرانی اجرا شده در تبریز در مقایسه با سایر کلانشهر ها گفت: در استان آذربایجان شرقی هم از لحاظ نظارت و هم بحث کیفیت به خوبی عمل شده است با وجود حاکم شدن فضای رکود در کل کشور شاهد این بودیم که بنیاد بتن به علت داشتن کیفیت بالای محصولات راندمانی مثبت داشته است.
وی تاکید کرد : اگر آگاهی مصرف کننده بالا برود ما هم  در این راستا سعی خواهیم کرد مصالح باکیفیت تولید و در اختیار جامعه هدف قرار دهیم. همین امر پس از زلزله ۹۶ در کرمانشاه کاملا مشهود بود و باعث شد دیدگاه ها به تهیه مصالح با کیفیت تغییرکند، در حالیکه پیش از این حادثه فقط ۱۰ درصد الزامات فنی و کیفیت رعایت می شد.  امیدواریم تمایل به استفاده از مصالح با کیفیت به یک فرهنگ تبدیل شود و به مناطق دیگر هم تسری پیدا کند. اگر این نگرش گسترش پیدا کند آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از مصالح با کیفیت پایین دارند قدرت مانور کمتری خواهند داشت و مجبور خواهند شد به ساخت و ساز با مصالح  استاندارد رو بیاورند.

برچسب ها