پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
تاریخ : چهارشنبه 17 شهريور 1400
کد 92

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی:

۵۲ درصد واحد های مسکونی روستایی آذربایجان شرقی آسیب پذیر است

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: ۵۲ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان کم‌دوام بوده و در مقابل حوادث طبیعی آسیب‌پذیر است.

مهندس حافظ باباپور در نشست تخصصی کارگروه طراحی و معماری مرکز نوآوری، کارآفرینی و توسعه مهندسی (صنعت راه و ساختمان)  افزود: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۵ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که تاکنون بهسازی و مقاوم‌سازی ۴۸ درصد از این واحدها با استفاده از تسهیلات اعطایی انجام شده و عملکرد این استان در زمینه بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی چهار درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیات وزیران و ابلاغ بنیاد مسکن کشور امسال سقف تسهیلات مسکن روستایی با افزایش ۲ برابری از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته، اظهار داشت: این تسهیلات با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله برای بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به متقاضیان پرداخت می‌شود و فرصت مناسبی است تا روستاییان با استفاده از این تسهیلات نسبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری‌های پیشرفته در تولید مصالح ساختمانی و ارتقای کیفیت آنها، اظهار داشت: پایین بودن مقاومت مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان‌ها به ویژه در مناطق روستایی از دلایل افزایش میزان خسارت‌های مالی و احیانا جانی در بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله در این استان است.

مهندس باباپور ادامه داد: بنیاد بتن آذرآبادگان وابسته به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با داشتن ۱۱ کارخانه در تولید باکیفیت مصالح ساختمانی و راهسازی و استفاده از فناوری‌های جدید در اجرای طرح‌های عمرانی با بنیاد مسکن استان مشارکت دارد.